Starkt stöd bland ägarna
Representantskapen i både Arla och DMK Group har ställt sig bakom förslaget att gå samman. Med tydliga majoriteter för förslaget i Arla, DMK och DOC Kaas speglar resultatet ett starkt stöd bland kooperativens ägare, mjölkbönderna. Fusionen är inte bara utformad för tillväxt, utan syftar också till att förena det bästa från båda organisationer, till förmån för ägare, medarbetare, kunder och konsumenter.
Förenar styrkor för framtidens mejerinäring
Fusionen kombinerar Arlas internationella räckvidd och innovationsförmåga med DMK Groups breda produktportfölj och djupa kunnande. Tillsammans bildar de ett starkare kooperativ med bättre förutsättningar att skapa värde – genom ett bredare sortiment, ökad innovationskraft och stärkt global närvaro, vilket gynnar såväl kooperativets ägare mjölkbönderna som dess kunder och konsumenter.
Dialog och delaktighet i processen
Sedan planerna offentliggjordes i början av april har Arla och DMK Group hållit en rad möten runtom i kooperativen för att uppmuntra till diskussion och låta alla ägare komma till tals.
– Jag vill tacka alla ägare för deras aktiva engagemang. Godkännandet från våra beslutande organ visar att vi delar tron på att Arla och DMK Group är starkare tillsammans. Genom att kombinera våra styrkor kan vi bygga en mer hållbar och innovativ mejerisektor, och samtidigt fortsätta skapa värde för våra ägare och partners, säger Jan Toft Nørgaard, ordförande i Arla.
Heinz Korte, ordförande i DMK Group, tillägger:
– DMK delar värderingar med Arla, har samma syn på vårt uppdrag och en gemensam vision för mejeribranschens framtid. Jag är mycket glad över att mina bondekollegor i dag gett sitt stöd till fusionen. Det visar att de tror på idén, och jag är övertygad om att det kommer visa sig vara ett klokt beslut.
Bygger vidare på tidigare samarbete
Arla och DMK Group har redan samarbetat framgångsrikt, bland annat genom det gemensamma bolaget ArNoCo, där DMK:s kompetens inom ostproduktion kombineras med Arla Foods Ingredients (AFI) expertis inom ingredienser. Fusionen bygger vidare på detta partnerskap och ska driva fortsatt utveckling inom mejeriteknik, hållbar produktion och näringsrika livsmedel.
– Vi vet att våra organisationer fungerar bra tillsammans. Genom att förena våra resurser kan vi snabba på innovationen, nå fler konsumenter med näringsrika produkter och samtidigt bidra till ett starkt mjölkpris för våra ägare, säger Arlas koncernchef Peder Tuborgh.
Ingo Müller, koncernchef för DMK Group, säger:
– Att våra ägare godkänner detta är en tydlig signal. Det visar att vi står bakom den kooperativa idén och tror på att förena våra krafter för att bli ännu starkare. Och att vi är redo att ta ansvar: för våra verksamheter, för nästa generations lantbrukare och för att kunna leverera livsmedel av hög kvalitet, både i Tyskland och långt utanför landets gränser.
Nästa steg
Efter representantskapens godkännande går fusionen nu vidare till granskning hos berörda myndigheter. Denna process väntas vara slutförd under första kvartalet 2026. Fram till dess fortsätter Arla och DMK Group att verka som två självständiga enheter.
Det nya, sammanslagna kooperativet kommer att heta Arla Foods och ha sitt huvudkontor i Viby, Danmark. Jan Toft Nørgaard blir ordförande, Peder Tuborgh kvarstår som koncernchef och Ingo Müller går in i Arlas koncernledning med ansvar för att leda integrationsarbetet efter fusionen.
Fakta:
Arla Foods
– Omsättning: 13,8 miljarder euro
– Ägare: 7 600
– Medarbetare: 21 900
– Mjölkmängd: 13,7 miljarder kilo
DMK Group
– Omsättning: 5,1 miljarder euro
– Ägare: 4 600
– Medarbetare: 6 800
– Mjölkmängd: 5,3 miljarder kilo
Källa: Arla