KRAV väljer Agrosfär för klimatberäkning


2025-06-19

Efter lyckade pilottester har KRAV tecknat avtal med Agronod, företaget bakom klimatberäkningsverktyget Agrosfär. Det innebär att KRAV-lantbrukare kan använda Agrosfär för att smidigt beräkna och rapportera sitt klimatarbete, baserat på gårdens egen data.
Bild: Agronod
Efter lyckade pilottester har KRAV tecknat avtal med Agronod, företaget bakom klimatberäkningsverktyget Agrosfär. Det innebär att KRAV-lantbrukare kan använda Agrosfär för att smidigt beräkna och rapportera sitt klimatarbete, baserat på gårdens egen data.

Efter lyckade pilottester har KRAV tecknat avtal med Agronod, företaget bakom klimatberäkningsverktyget Agrosfär. Det innebär att KRAV-lantbrukare kan använda Agrosfär för att smidigt beräkna och rapportera sitt klimatarbete, baserat på gårdens egen data.

I pilotprojektet deltog ett tiotal KRAV-gårdar som testade Agrosfär. I och med det nya avtalet får alla KRAV-certifierade gårdar möjlighet att använda Agrosfär. Enligt KRAV:s regler ska större gårdar beräkna sin klimatpåverkan, något som nu blir enklare tack vare Agrosfär. Eftersom många lantbrukare redan rapporterar till andra aktörer via Agrosfär, blir det smidigt att dela resultatet även till KRAV.

– Vi ser ett stort värde i att det finns gemensamma verktyg för klimatberäkningar i svenskt lantbruk. Därför gör vi det nu möjligt för KRAV-bönder att använda Agrosfär för att beräkna och rapportera sitt klimatarbete. Det är viktigt både för att möta behovet av hållbarhetsdata och för att lyfta det fina arbete som görs på KRAV-gårdar runt om i landet, säger Robert Dinwiddie, hållbarhetsexpert på KRAV.

"För alla produktionsinriktningar"

Med Agrosfär kan lantbrukare göra klimatberäkningar baserade på gårdens unika data och enkelt dela resultaten med exempelvis mejerier, slakterier eller banker – allt i ett och samma verktyg. Det förenklar arbetet, både för lantbrukaren och mottagarna, och minskar behovet av flera olika system.

– Vi är glada och stolta över att KRAV väljer Agrosfär. Ju fler aktörer som ansluter sig, desto mer underlättar vi för svenska lantbrukare. Vår målsättning är tydlig: att Agrosfär ska vara verktyget för alla aktörer runt lantbrukaren, och för alla produktionsinriktningar på gårdsnivå, säger Mattias Rosenlund, kommersiell chef på Agronod, bolaget bakom Agrosfär.


🌱 Om Agrosfär

I takt med jordbrukets gröna omställning ökar behovet av tillförlitlig och jämförbar klimatdata, samtidigt som kraven på hållbarhetsrapportering blir allt högre. För att möta dessa behov har Agronod utvecklat Agrosfär, ett verktyg som förenklar både klimatberäkningar och rapportering. Beräkningsmodellen är anpassad till svenska förhållanden, bygger på gårdsunik data, är granskad av oberoende tredje part och internationella standarder för klimatberäkningar. Bland kunderna finns Norrmejerier, Scan Sverige, Falköpings Mejeri och Swedbank.

🌱 Om KRAV

KRAV-märket är Sveriges mest kända hållbarhetsmärkning för mat. Märkningen har funnits sedan 1985 och har blivit en självklar symbol för hållbarhet, biologisk mångfald och djuromsorg. Reglerna för märkningen utvecklas av KRAV, en ekonomisk förening som ägs av sina medlemmar, engagerade representanter från livsmedelsbranschen.

Källa: Agronod