Det finns naturligtvis lokala omständigheter som gör att skörden ser olika ut runt om i Mälardalen. På sina håll kämpar lantbrukare med låga grundvattennivåer och torra jordar som kan påverka skörden negativt. På andra håll ser det ut att regna en hel del framöver vilket också skulle kunna påverka skörden negativt. Det som behövs nu är sol och varmt väder, inte mer regn.
Lantmännen förutspår i sin skördeprognos för 2025, som publicerades i början av juli, att spannmålsskörden bör ”landa i nivå med tioårssnittet”, vilket kan tolkas som en normal skörd. Givet ett antal tuffa år bakom sig med torka, översvämningar, höga räntor osv., blir nog många lantbrukare nöjda med en normal skörd, om det är där det landar.
– Efter två svaga skördeår och med låga spannmålspriser i förhållande till kostnaderna för att producera spannmål är det viktigare än någonsin att få in en skörd med hög kvalitet, både för livsmedelsberedskapen och för spannmålsodlarnas lönsamhet. För svenska lantbrukare är det en chans att komma tillbaka till lönsamhet, för landet är det en chans att börja bygga upp spannmålslager som kan användas vid kris. Men vi är inte i mål förrän spannmålen är bärgad, säger Tomas Olsson, ordförande LRF Mälardalen.
Vädret under resten av juli och augusti är avgörande för slutresultatet. En torr och solig period kan ge en stark avslutning, medan ihållande regn riskerar att försena skörden och försämra kvaliteten. Hektarskördarna bedöms ligga på en normal till god nivå, givet fördelaktig väderlek. Skörden väntas kunna starta redan i början av augusti, någottidigare för höstkorn och höstvete i gynnsamma lägen.
När skörden väl rullar i gång på allvar ska de allra flesta lantbrukare ut på fälten med skördetröskor, traktorer, släp och annan utrustning. Chansen ökar att allmänheten kommer stöta på lantbruksmaskiner på vägarna runt om i Mälardalen.
– Vi måste ut med våra maskiner på vägarna för att kunna skörda. Och det kan vara bråttom att hinna ut beroende på väderlek och andra faktorer. Jag hoppas att om allmänheten hamnar bakom en stor maskin på vägen, en maskin som inte åker så fort, så har man lite förståelse och tålamod. Att hetsa och försöka köra om kan vara farligt, för både förare och passagerare. Det kan också vara halt på vägarna, inte minst där det ligger lera från maskiner, säger Tomas Olsson, ordförande LRF Mälardalen.
Källa: LRF